Julkaistu: 02.03.2020
Katsottavissa: Toistaiseksi
Ajankohtaista viittomakielellä maaliskuussa 2020

Kaupunginvaltuusto käsitteli kyselytunnilla koronavirusta ja ilmastonmuutosta

Valtuuston kokouksessa pidettiin kyselytunti, jossa kokeiltiin ensimmäistä kertaa viittomakielistä tulkkausta. Tavoitteena on jatkaa kokeilua myös syyskaudella. Kokemusten perusteella punnitaan mahdollisuuksia viittomakielisen tulkkauksen järjestämiseen säännöllisesti.

Valtuusto keskusteli ensin kaupungin varautumisesta koronavirusepidemiaan. Kaupunginvaltuutettu Terhi Koulumies (kok.) kysyi, miten terveydenhuolto ja muut tärkeät peruspalvelut turvataan epidemiatilanteessa? Kysymykseen vastasi sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari Sanna Vesikansa. Ajankohtaista tietoa koronaviruksesta täältä.

Toinen kysymys koski ilmastonmuutosta. Valtuutettu Atte Harjanne (vihr.) kysyi, miten kaupunki varmistaa, että ilmastonmuutokseen sopeutuminen huomioidaan ja resursoidaan riittävästi kaupungin eri toimialoilla eri aikajänteet huomioiden? Kysymykseen vastasi kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Keskustelut ovat katsottavissa Helsinki-kanavan tallenteelta.

Valtuusto hyväksyi kokouksessaan 26.2. myös Hermannin rantatien asemakaavan ja asemakaavan muutoksen, jotka mahdollistavat Kalasataman joukkoliikenteen palvelutason parannuksen.

Kaikki kaupunginvaltuuston kokouksen päätökset ovat luettavissa päätöstiedote-sivulla. Päätöstiedote on luettavissa siihen saakka, kun pöytäkirja ilmestyy. Kaupunginvaltuuston pöytäkirjat ovat luettavissa täältä.

Miksi kaupunkipyörät eivät polje talvella?

Lumeton talvi on herättänyt keskustelua siitä, miksi kaupunkipyöräpalvelu ei voisi olla ympärivuotinen. Pyöräily kulkutapana on lisääntynyt ympäri vuoden, ja kaupunkilaiset pyöräilevät talvellakin. Kaupunkipyöräkauttakin on jo reunaehtojen rajoissa pidennetty, pyörät ovat kaksi edellistä kautta tulleet kaduille kuukautta aiempaa aiemmin, huhtikuun alussa.

Kaupunkipyöräpalvelu on kilpailutettu koko sopimuskaudelle määritellyin ehdoin, joissa on sovittu myös vuosittaisen käyttökauden pituus. Toiminnan täytyy olla ennakoitavaa, sillä kausityöntekijöiden tarve ja asennusaikataulu täytyy olla suunniteltavissa ja varattavissa hyvissä ajoin ennakkoon.

Talvikausi tuottaa kaupunkipyöräpalvelulle useita haasteita, joista vain osa liittyy lumen määrään. Turvallisuuden takaamiseksi pyörissä olisi syytä olla nastarenkaat, kunnes pakkaspäivät loppuvat. Pyöräasemat sijaitsevat usein lumen ja hiekan välivarastointipaikoilla, joten tilan varaaminen koko talveksi voisi aiheuttaa sivuvaikutuksia muulle katutilalle. Asemat toimivat aurinkokennoilla, joille ei riitä valoa talvella. Mikäli palvelu muutettaisiin ympärivuotiseksi, tulisi käytössä olevat asemat kytkeä sähköverkkoon, mikä olisi merkittävä kustannus ja vähentäisi asemasijoittelun joustavuutta.

Lisääntynyt ylläpitotarve, työntekijöiden ympärivuotisuus ja tekniset muutokset nostaisivat palvelun kustannuksia merkittävästi. Kaupunkipyörämatkojen määrä vähenee syksyisin huomattavasti, minkä vuoksi myös yksittäisten pyörämatkojen kustannus kaupungille nousisi.

Kaupunkipyöräpalvelu on kilpailutettu ja sopimus tehty tällä toimintamallilla, mutta erityisesti näin leutona talvena kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotisuudellekin olisi perusteensa. HKL jatkaa mahdollisuuksien ja kustannusten selvittämistä.

Helsingissä kuusi palkittua Michelin-ravintolaa

Michelin-opas palkitsee vuosittain huippuravintoloita tähdillä. Helsingistä löytyy kuusi Michelin-tähdellä palkittua ravintolaa. Ravintolat Demo, Grön, Olo, Ora ja Palace, pitivät tähtensä vuonna 2020. Lisäksi uutena tähden tälle vuodelle sai ravintola Inari.

Suomeen tuli yksi uusi Bib Gourmand -ravintola, kun maininnan sai ravintola Nolla Helsingistä. Bib Gourmand -merkinnän säilyttivät helsinkiläiset Gaijing ja Boulevard Social. Maininta on lupaus erinomaisesta hinta-laatusuhteesta.

Lisää aiheesta: MyHelsinki ja Michelin Guide Nordic 2020.

Viittomakielistä etähoitoa testataan Helsingissä

Kuurojen Palvelusäätiö ja Palvelukeskus Helsinki ovat aloittaneet kokeilun viittomakielisestä etähoidosta helsinkiläisille kuuroille asiakkaille. Kuuden kuukauden kokeilujakson tavoitteena on kehittää uudenlaisia palveluja, jotka vastaavat säätiön viittomakielisten asiakkaiden arjen tarpeisiin.

Etähoitokokeilu toteutetaan Palvelukeskus Helsingin tarjoamilla tietoturvallisilla laitteilla ja etäyhteyksillä yhteistyössä Kuurojen Palvelusäätiön hoitohenkilöstön kanssa. Kokeilu on osa Kuurojen Palvelusäätiön tilaamaa, Humanistisessa ammattikorkeakoulussa HUMAKissa toteutettavaa viittomakielen tulkkiopiskelijan opinnäytetyötä.

Aluksi kokeilussa on mukana viisi Kuurojen Palvelusäätiön asiakasta.

– Etäkäynneillä voidaan esimerkiksi kysellä asiakkaan vointia, pitää yllä päivärytmiä tai muistuttaa lääkkeiden otosta, kertoo erityissuunnittelija Markitta Karvinen.

–Alkuun on ollut joitain teknisiä haasteita, mutta palvelusta on jo kertynyt positiivisia kokemuksia. Palvelua kehitetään edelleen asiakkaiden kokemusten pohjalta, kertoo HUMAKissa viittomakielen tulkkiopintojen opinnäytetyönä aihetta tutkiva opiskelija Katri Holm.

Etähoito on Helsingin kaupungin vakiintunut kotihoidon tukipalvelu, ja päivittäin kaupunkilaisille toteutetaan yli 1000 etäkäyntiä.