podcast
04 Kouluvalmentaja yhteisöllisyyttä rakentamassa
spinner
04 Kouluvalmentaja yhteisöllisyyttä rakentamassa
23 min
|
Kuunneltavissa toistaiseksi
|
Julkaistu
08.12.2023

Itäkeskuksen peruskoulun kouluvalmentaja Eila Musikka kertoo kouluvalmentajan työstä ja erityisesti siitä, miten hän rakentaa yhdessä koulun muun henkilöstön kanssa koulun yhteisöllisyyttä.  

Jaksossa kuullaan myös luokanopettaja Elina Kurikan ajatuksia kouluvalmentajatyöstä ja yhteistyöstä Eilan kanssa.  

Lisätietoa kouluvalmentajatyöstä Helsingin kaupungin työntekijöille löytyy Opehuoneesta Helsingin kouluvalmentajatyön käsikirjasta


Tekstivastine:

[äänite alkaa] 

 

Puhuja 1: Moi! Mä olen Laura Hovila.  

 

Puhuja 2: Ja mä olen Leni Pennanen. 

 

Puhuja 1: Tämä on Toimivat tavat opinpolulla -podcast. Tässä podcastissa jaetaan esi- ja perusopetuksen hyviä käytänteitä inklusiivisen toimintakulttuurin ja oppijan sujuvan opinpolun tueksi. 

 

Puhuja 2: Joka jaksossa Helsingin kaupungin esi- ja perusopetuksen timanttiset ammattilaiset kertovat, millaisia toimivia tapoja heillä on arjessaan kaikkien oppijoiden kanssa. 

 

Puhuja 1: Saat joka jaksosta konkreettisia keinoja työsi tueksi. 

 

Puhuja 2: Tervetuloa toimivien tapojen opinpolulle! 

 

Puhuja 5: Kun on ollut ilman kavereita, niin sä voit auttaa, ja sä lopetat kiusaamista. 

 

Puhuja 1: Tänään ollaan kouluvalmentajatyön äärellä... 

 

Puhuja 2: Niin ollaan.  

 

Puhuja 1: ...täällä Toimivien tapojen opinpolulla, ja keskitytään etenkin siihen, että mikä se kouluvalmentajan rooli on siinä koko kouluyhteisön hyvinvoinnin tukemisessa.  

 

Puhuja 2: Kyllä.  

 

Puhuja 1: Ja kanssannehan täällä siis Laura ja ihana kollegani Leni. 

 

Puhuja 2: Moi vaan! 

 

Puhuja 1: Äsken kuultiin Itäkeskuksen peruskoulun erään oppilaan ajatuksia kouluvalmentajan työstä. Helsingissä työskentelee nyt parhaillaan 28 kouluvalmentajaa suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa. Kouluvalmentaja on melko uusi työntekijä kouluissa. Leni, mistä tämä kouluvalmentajatyö on oikein lähtenyt liikkeelle? 

 

Puhuja 2: Niin siis Helsingissähän on todettu, että oppilaat kaipaavat kouluihin lisää aikuisia. Aikuisia, joilla on aikaa kohdata ja olla läsnä. Helsingissä on haluttu panostaa tähän oppilaiden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen. Ja siis tutkimuksethan osoittaa sen, että kun me panostetaan siihen hyvinvointiin, niin myös se oppiminen sujuu ja se yhteisöllisyyden kokemus lisääntyy. Kouluvalmentajan työ on nyt yksi keino vastata tähän tarpeeseen. 

 

Puhuja 1: Joo, niinpä. Ja siis kouluvalmentajatyötähän Helsingin kaupungilla on kehitetty jo pitkään. Nyt on ihan erityisen mahtavaa, että meillä on saatu vakinaistettua kouluvalmentajia peruskouluille. 

 

Puhuja 2: Kyllä, siis tämä on todella huikea juttu, ja kouluvalmentajilla itsellään on ollut keskeinen rooli tässä kehittämisessä, ja meitä on ollut mukana monialainen asiantuntijaporukka tässä kehittämisessä. Muistat varmaan Laura itsekin, kun me silloin syksyllä 2021 hypättiin mukaan tähän kehittämiseen. 

 

Puhuja 1: Joo kyllä. On tehty melkoisen pitkäjänteistä työtä, että on voitu vastata oppilaiden ja koko kouluyhteisöjen tarpeisiin. 

 

Puhuja 2: Kyllä. 

 

Puhuja 1: Sitten jos miettii vielä, mitä ne kouluvalmentajat oikein tekee siellä kouluilla, niin Helsingissä esimerkiksi, niin kuin aiemminkin tässä jo tuli esille, niin he totta kai on siellä oppilaita varten. He kohtaa ja kuuntelee, ja kouluvalmentajilla on oma roolinsa esimerkiksi...  

 

Puhuja 2: Ennaltaehkäistä kiusaamista, yksinäisyyttä.  

 

Puhuja 1: Joo ja myös poissaoloja, ennaltaehkäistä niitä ja tukea sitä oppilaiden kouluun kiinnittymistä.  

 

Puhuja 2: Kyllä.  

 

Puhuja 1: Sitä, että siellä olisi hyvä olla ja... 

 

Puhuja 2: Hyvä ilmapiiri.  

 

Puhuja 1: Juuri näin.  

 

Puhuja 2: Tänään tässä meidän podcast-jaksossa me keskitytään erityisesti siihen, että miten kouluvalmentaja yhdessä muun koulun henkilöstön kanssa rakentaa sitä koulun yhteisöllisyyttä ja miten hän tekee yhteistyötä ja millaista, keiden kanssa. Me tullaan kuulemaan Itäkeskuksen peruskoulun kouluvalmentaja Eila Musikan ajatuksia näihin teemoihin liittyen. Eilahan työskentelee nyt neljättä vuotta kouluvalmentajana. 

 

Puhuja 1: Joo. Eila on ollut Itiksessä aiemminkin ja hän oli vuoden toisaalla ja on nyt sitten palannut sinne Itäkeskuksen peruskouluun. 

 

Puhuja 2: Ja me tullaan myös kuulemaan Itäkeskuksen peruskoulun opettajan... 

 

Puhuja 1: Joo, Elina Kurikan, luokanopettajana toimivan Elinan ajatuksia tästä kouluvalmentajan roolista siellä koulussa ja ihan siitä käytännöstä, että millaista yhteistyötä he tekee Eilan kanssa. 

 

Puhuja 2: Kyllä, ja jos kuuntelet loppuun asti niin tulet myös kuulemaan mikä on Eilan motto. 

 

Puhuja 1: Tervetuloa mukaan. 

 

Puhuja 2: Mahtava juttu. Me ollaan nyt täällä Itäkeskuksen peruskoulussa. Kiitos kutsusta. Me ollaan saatu kutsu kouluvalmentaja Eila Musikalta ja löytyi täältä tämmöinen ihona valoisa tila. Täällä on paljon pinkkiä ja kun mä katson ulos niin tuolla on tuommoinen ihana aamuinen auringonpaiste. Kiitos Eila kutsusta. 

 

Puhuja: Kiitos. Kiitos kun pääsin tähän osallistumaan ja tervetuloa. 

 

Puhuja 2: Kiitos paljon. Me ollaan tultu keskustelemaan kouluvalmentajatyöstä ja mitä ihmettä se kouluvalmentaja tekee koulussa. Kerro Eila, mikä on kouluvalmentaja, mikä on sellainen tyypillinen päivä kouluvalmentajalle? 

 

Puhuja 3: Tyypillinen päivä, vaihteleva, että se pitää paljon sisällään. riippuen mitä oppilaat keksii, mutta kohtaamista, läsnäoloa, selvittelyä, tunne- ja vuorovaikutustaitoa joko yksilöiden kanssa tai pienryhmien kanssa tai luokkien kanssa tai... Tässä jaksossa on ollut enemmän ehkä välituntitoiminnan valmistelua ja tukari- ja välkkäritoimintaa. Eli välkkärit on sellaisia vapaaehtoisia 5.-6. -luokkalaisia, jotka leikittää pienempiä ja sitten tukarit eli tukioppilaat on 8.-9. -luokkalaisia, jotka sitten vahvistaa hyvinvointia ja kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja semmoista koko koulun kouluviihtyvyyden lisäämistä. 

 

Puhuja 2: Kuulostaa tosi monipuoliselta. Sä puhuit myös näistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista, niin millä lailla sä osallistut niiden ohjaamiseen, harjoittelemiseen? 

 

Puhuja 3: No mä voin olla opettajien tai kuraattorin kanssa yhdessä pitämässä tuntivieraana teematunteja. Siellä puhutaan ystävyydestä, kaveruudesta, työrauhasta, mihin nämä kaikki, kun ne tunne- ja vuorovaikutustaidot liittyy kaikkeen. Ja sitten ihan vaan siinä kohtaamisessa, että jos tuolla välitunnillakin jollakin meinaa lähteä vähän ylikierroksilleen, niin sit pysäyttää tilanne ja rauhoitellaan. Ja siinä ihan kohtaamisessa, että on niitäkin tilanteita, että mulla on aikaa ottaa se vartti, että saa ne pahimmat tunnehöyryt päästettyä ulos ennaltaehkäisevästi, ja sit joskus jälkikäteen, että jos on jo tilanne kärjistynyt, niin sit jälkikäteen, että hei mitäs tapahtuu, miten voisi jatkossa toimia toisin. Jotain tällaista. 

 

Puhuja 2: Ihanaa, että koulussa on aikuisia, joilla on siinä heti siinä tilanteessa aikaa kohdata ja olla tukena ja auttaa. Ja olet yksi aikuinen koulun muiden ammattilaisten kanssa. Kerro mulle, mitä sä teit eilen? Mikä oli sun eilinen työpäivä? Mitä työtehtäviä sä eilen teit? 

 

Puhuja 3: No eilen... Mulla on nyt ollut pari viikkoa, että mä oon mennyt yhtä oppilasta vastaan, että me saadaan se kouluun. Sillä on koulumotivaatio ollut vähän heikko, niin... Siitä on tullut ihan mun lempparityötehtävä. Siis se juoksee melkein mua vastaan. Sit mä jo tuun koulun pihalle, niin ennen kuin koulu alkaa, niin sitten mä avaan oven oppilaille, niin siinä on aika ihana tunnelma, kun ne alakoululaiset ryntää luokkaan, että jes, koulupäivä alkaa ja sitten yläkoululaiset maleksii sieltä kulman takaa, että onks pakko. Sitten koittaa siihen aamuhetkeenkin tuoda kivaa vähän, heittää jotain läppää tai keventää tunnelmaa, niin niillä on sitten kivempi fiilis mennä tunnille. Sitten oli eilen vähän valmisteluja, mutta sitten mä kävin yhdessä luokassa, käytiin kuraattorin kanssa vähän jatkamassa. Meillä on ollut semmoinen kaveritaitotyöskentely. Me ollaan kaksi-kolme kertaa siellä käyty, niin nyt sitten käytiin vähän klousaamassa sitä. Iltapäivällä sitten oli valmistelu yhden opettajan kanssa, ja sitten mä kävin yhden pojan hakemassa luokan tunnilta ja ohjasin sen korisharrastukseen. Kun meillä on koululla on noita harrastustoimintaa eri toimijoiden järjestämänä, niin kävin hakemaan hänet, kun hänellä ei ole vielä ihan kielitaitoa, niin kävin häntä rohkaisemassa ja esittelemässä ohjaajalla ja muille, ketä siellä harrastuksessa on, että hei, ottakaas tää mukaan, että ei ole vielä ehkä yhteistä kieltä, mutta ystävällinen elekieli, niin se on kaikille yhteistä. Sitten oli välitunti. No ekalla välkällä välkkäreitä kävin katsomassa miten niillä on lähtenyt rullaamaan, ja ne oli ihania, ne on niin tohkeissaan tuolla pienempien kanssa. Kävin katsomassa, onko kaikki välituntivälineet vielä miten tallessa, että täytyykö täydentää. Toisella välkällä sitten oli tukaritapaaminen ja sitten sinne tuli viisu: "Mäkin haluan vielä tukariksi, ehdinkö mukaan?" Joo joo ja katellaan. Niillä oli taas lisää ideoita ja suunniteltiin tulevaa kuukautta. 

 

Puhuja 2: Kuulostaa tosi moninaiselta, että työskentelet koko porukan kanssa yhteisötasolla, ryhmätasolla. On tosiaan yksittäisiä kohtaamisia, tosi tärkeää työtä. Sä puhuitkin tuossa aikaisemmin jo tuosta yhteistyöstä, että kuraattorin kanssa, mutta puhutaan vähän ylipäätään kouluvalmentajan siitä yhteistyöstä, että keiden kaikkien kanssa sä siis teet yhteistyötä, sä ajattelet laajasti kouluvalmentajatyötä. 

 

Puhuja 3: Kaikkien.  

 

Puhuja 2: Kaikkien. 

 

Puhuja 3: Varsinkin täällä nyt on ollut ihanaa, että on löytynyt semmoinen yhdessä tekemisen meininki. Se yhteinen onnistuminen vaatii yhdessä tekemistä, ja joskus se on vähän pienempää, mutta pienistä askeleista ihan pienet purot ja suuri meri. Esimerkiksi terkkarin kanssa, niin sen kanssa on sellainen tapa, että että kun se tapaa terveystarkastuksissa koko ikäluokan aina ja se kyselee tietyt kysymykset, niin sitten jos sieltä tulee yksinäisyys tai harrastustoiminta, niin se saattaa kysyä, että hei, tunnetko sinä koulunvalmentaja Eilan, että voinko vinkata hänelle, että jos hän voi auttaa sinua etsimään harrastuksia tai näin. Niin sitten se saattaa laittaa minulle viestiä, että hei, että jos ehdit jossain vaiheessa, niin vähän jututtaa ja etsiä harrastuksia tai näin. Ja nyt kuraattorin kanssa juuri tiivistetään yhteistyötä, että ollaan alettu tekemään enemmän yhdessä ihan teematunteja, luokissa käyntejä. Meillä on lisäksi maanantaisin semmoinen konsultaatioaika, missä on kuraattori, psykologi, opo ja minä paikalla, niin sitten henkilökunta voi tulla konsultoimaan, että hei, onko teille vinkkejä, jos olisi joku tämän tyyppinen haaste luokan tai jonkun kanssa, niin sitten voidaan katsoa, että kenellä olisi osaamista tai aikaa sitten auttaa siinä. Se siitä opiskeluhuollosta. Sitten eri opettajien kanssa, luokanopettajien, aineopettajien kanssa, erkkaopettajien kanssa, kun tuolla opehuoneessa kohdataan ja rehtorin kanssa tehdään kans paljon, mutta ennen kaikkea se on tuota opettajahuoneessa kohtaamista. mikä on sinänsä haastavaa, kun välitunnit on ulkona se tärkein työaika oppilaiden parissa, mutta jos haluan nähdä opettajia, niin minun pitäisi olla myös opettajahuoneessa. Mutta koulumaailmassa minuutissa ehtii vaikka mitä. 

 

Puhuja 2: Ja seuraavaksi kuulemme Itäkeskuksen peruskoulun luokanopettaja Elina Kurikan ajatuksia yhteistyöstä kouluvalmentaja Eilan kanssa. Kouluvalmentaja tekee yhteistyötä opettajien kanssa. Minkälaista yhteistyötä te olette tehneet muun muassa? 

 

Puhuja 4: Kerronko mä? Me ollaan tehty esimerkiksi Eilan kanssa sillä tavalla, että meillä on molemmilla vastuulla yhteisesti tämmönen välkkäritoiminta. Eli välituntioppilaat on tämmöisiä välkkäreitä ja isommat leikittää vähän pienempiä. Sitä ollaan tässä yhdessä sumplattu, että millä tavalla se toimisi ja mietitty, että minkälaisia välineitä pitäisi olla ja aikatauluja tehty ja kaikkea tämmöistä. 

 

Puhuja 2: Mahtavaa, eli te olette saaneet ohjattua oppilaita toimimaan toistensa kanssa, ettekä vain itse. 

 

Puhuja 4: Joo, ei meillä ole oikeastaan mitään. Ei meillä ole mitään tekemistä sen kanssa, vaan totta kai kaikki... Siis opettajantyön, ainakin jos mä puhun omasta, niin on se, että kaikki mitä oppilaat voi itse tehdä, niin niiden pitää saada tehdä se. Se on ihan tosi kiva, että on oppilaat leikittämässä toisiaan, että me vaan käynnistetään se toiminta.  

 

Puhuja 3: Meillä on tämä vahvuusperustainen kasvatus täällä, niin sitten täydennetään toisiamme. 

 

Puhuja 4: On ja sitten myös ehkä se, että mun mielestä tärkeä on muistaa se, että koulussa kaikki asiat saattaa tapahtua aika ex tempore ja on aika sellaista hektistä ja välillä me on Eilan kanssa pystytty aina jossain välissä sopimaan jotain ja se ei välttämättä vaadi mitään kauhean pitkiä istuntotuokioita keskenään. 

 

Puhuja 2: Mä olisin vielä, Elina, sulta kysynyt, että mitä kouluvalmentaja, mitä osaamista se on tuonut uutta teidän työyhteisöön ja tähän yhteistyöhön? 

 

Puhuja 4: Siis valtavan paljon. Nyt jos mä rupeisin kaikki tässä selittämään, niin tässä menisi koko päivä. Mutta että kouluvalmentaja ja nimenomaan mun täytyy sanoa, että Eila on ihan korvaamaton tyyppi meidän työyhteisössä. Eila on jotenkin täällä käytävillä ja pihoilla semmoinen rauhoittava tekijä myös. Jotenkin kun Eila kun kävelee täällä, niin kaikki onhan silleen, että Eila on kaikkien kaveri. Semmoinen, että kaikki näkee Eilan, niin tulee hyvä fiilis, opettajille ja oppilaille. 

 

Puhuja 2: Ihana kuulla. Yhteisöllisyyden rakentaja. 

 

Puhuja 4: Joo, mutta kyllä täytyy sanoa, että Eila on aivan korvaamaton osa meidän työyhteisöä ja meidän porukkaa ja sitä just, että me onnistutaan itsekin työssämme. 

 

Puhuja 2: Ja nyt palaamme jatkamaan keskustelua Eilan kanssa. Mitenkäs sitten koulun muiden yhteistyötaho ja minkälaista se on se yhteistyö muidenkin kuin koulun toimijoiden kanssa. 

 

Puhuja 3: Se aina vähän kausittain vaihtelee. Tosiaankin mä olin nyt vuoden poissa täältä, että mä tulin nyt vasta syksyllä, niin mä en ole ihan hirveästi ehtinyt vielä... Nyt mä oon ollut tässä enimmäkseen omalla koululla, mutta verkostoyhteistyö kuuluu mun työnkuvaan, ja erityisesti nyt harrastustoiminta. Niin niiden eri toimijoiden kanssa heti syksyllä soiteltiin, että hei, haluatteko, onko teillä mahdollisuutta aloittaa meidän koululla jotain. Sitten harrastamisen Suomen mallin kanssa, niin siellä oli jo vanhat yhteydet, niin se oli silleen, että ai no moikka, että no niin ja jatketaan tästä mihin jäätiin. Niin sen kautta oli heti silloin alkusyksystä ja nyt varmaan syysloman jälkeen kaupungin nuorisotoimen kanssa, niin vaikkakin siellä on oppilaskuntatoiminnasta vastaavat opettajat on siinä, kun tulee näitä kaikkia nuorisoneuvostovaaleja, niin mä olen sitten siinä aina, olen tietoinen melkein kaikesta yhteistyöstä ja sitten aina tarpeen mukaan autan järjestelyissä tai organisoinneissa. 

 

Puhuja 2: Joo. Onko kouluvalmentaja mukana esimerkiksi jossain tämmöisissä koulun yhteisissä... koululauantai tai joku vanhempainillat tai tämmöisissä, niin missä roolissa kouluvalmentaja on? 

 

Puhuja 3: Kyllä mä useimmiten oon, jos se vaan... Niin käyn esittäytymässä ja kertomassa mun työnkuvasta, koska tää on myös niinku kotiväelle uusi työnkuva. 

 

Puhuja 2: Hei palataan vielä, mä olisin halunnut keskustella vielä siitä yhteistyöstä liittyen, niin onks teidän koulussa jotain semmosia rakenteita, jotka mahdollistaa kouluvalmentajan yhteistyön muiden koulun toimijoiden kanssa? Millä tavalla se yhteistyö tapahtuu? 

 

Puhuja 3: No siis juuri oppilas...opiskeluhuollon kanssa, että me nähdään, meillä on se konsultaatioaika, joka on nyt tässä jaksossa ei ole toteutunut, kun siinä on ollut yläkoulujen LV-tunti samaan aikaan ja mä oon ollut usein siellä. Mutta siis se, ja sitten että mä osallistun yhteisöllisen opiskeluhuollon kokouksiin, niin siinä aina tsekataan, että mitä yhteisöllistä, miten voisi vahvistaa ja miten luokilla menee. Sitten kun on opettajien yhteinen YS-aika, suunnitteluaika, niin olen niissä mukana ja sitten välillä vähän tilanteesta riippuen, että valmistelenko minä jonkun tai sitten saatan rehtorilta kysyä, että minulla olisi yksi nyt tosi tärkeä juttu, että löytyisikö vaikka 10 minuuttia, että voisin tuoda jonkun idean tai tärpin, että jos joku haluaisi siihen tarttua. 

 

Puhuja 2: Puhuttiinkin tai mainitsin tuossa tuon yhteisöllisyyden, niin puhutaan myös tästä koulun yhteisöllisyydestä ja miten kouluvalmentaja on mukana rakentamassa sitä yhteisöllisyyttä. Miten sä ajattelet, Eila, että mitä yhteisöllisyys merkitsee sulle? 

 

Puhuja 3: Koen sen tosi tärkeäksi ja merkitykselliseksi siinä, että saan olla sitä vahvistamassa ja rakentamassa, ja sitten että se yhteisöllisyys, kun se rakentuu pienistä asioista, välituntitoiminta, harrastustoiminta, osallisuuden vahvistaminen ja se kohtaaminen, läsnäolo ja sitten mulla ehkä sitten semmoinen ja mä tykkään täällä koulussa, niin tää meillä hyvä on se meidän menetelmä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Sitten tämmöinen positiivinen pedagogiikka ja mun luonteelle ominaista semmoinen vähän huumorin varjolla pilke silmäkulmassa tilanteisiin meneminen, niin sitten ne yleensä ratkaisee moni... ja se vahvistaa sitten sitä yhteisöllisyyttä, kun on hyvä meininki. 

 

Puhuja 2: Olette rakentaneet yhteisöllistä toimintakulttuuria täällä tietoisesti. Kun kuvailit yhteisöllisyyttä ja sen tärkeyttä, niin mitä ajattelet, että silloin kun koulussa on yhteisöllisyyttä ja yhteisöllinen toimintakulttuuri, niin mitä hyötyä siitä on oppilaalle? 

 

Puhuja 3: No vaikka mitä. Kyllähän se on niin kuin, että kun sulla on hyvä olla, turvallinen olo, niin sä avaudut ja sä oot vastaanottavaisempi ihan kaikille. Niin sen turvallisen ilmapiirin vahvistamisen myötä se itse koulun tärkein perustehtävä eli oppiminen helpottuu. 

 

Puhuja 2: Joo. No miten, jos ajattelee, että miten täällä Itäkeskuksen peruskoulussa, niin miten se yhteisöllisyys näkyy teidän koulussa? Minkälaisina asioina? 

 

Puhuja 3: No kyllä mä niin kuin sanoisin, että pääsääntöisesti välitunneillakin on hyvä meininki. Ne tekee, ne pelaa tuolla hirveän herkästi yli luokkarajojen ja kaikki, että siellä on pääsääntöisesti semmoinen iloinen yhdessä tekeminen. Totta kai nyt kun koulussa ollaan, niin sitä riitaa ja kränää, väärinkäsityksiä, erimielisyyksiä tulee, mutta se näkyy semmoisena tunneilmaston positiivisuutena. 

 

Puhuja 2: Meillä oli tämmöinen vieraskirja, tämmöinen, ollaan pyydetty kaikkia meidän podcastiin osallistuvia täyttämään etukäteen tämmöisiä kysymyksiä, niin täällä oli tämmöinen yhteisöllisyyteen liittyen, että "Miltä koulujen yhteisöllisyys näyttää 10 vuoden päästä?" Mitä sä itse ajattelet? 

 

Puhuja 3: No se näyttää paremmalta. On ehkä havahduttu siihen, että kuinka tärkeä kivijalka se on koko koulun hyvinvoinnin kannalta, ja sen takia siihen on löydetty lisää resursseja, ihan aikaa ja rahaa, ihmisiä. Ja myöskin sitten, että se on tullut rutiininomaisemmaksi. Se on enemmän vahvemmin sisäänkirjoitettu siihen koulun arkeen, ja siihen on tarjolla menetelmiä ja koulutuksia ja semmoinen yhteinen sitoutuminen siihen. Näin mä uskon ja toivon. 

 

Puhuja 2: Vielä muutama kysymys täältä vieraskirjasta. Missä olet Eila onnistunut hiljattain? 

 

Puhuja 3: Olen onnistunut kohtaamaan avoimesti oppilaat ja luomaan sellaisen turvallisen ilmapiirin, koska ne uskaltaa kysyä ihan mitä vaan. 

 

Puhuja 2: Ihana. Hei, jos sä voisit muuttaa jotakin työssäsi, niin mitä se olisi? 

 

Puhuja 3: Vähemmän ikäviä selvittelyjä ja enemmän kaikkea kivaa.  

 

Puhuja 2: Entä sun motto?  

 

Puhuja 3: Hyvä joukkuepelaaja saa kanssapelaajat loistamaan. 

 

Puhuja 2: Hei Eila, ihanaa. Kiitos tosi paljon, että me saatiin tulla vierailulle tänne Itäkeskuksen peruskouluun keskustelemaan kouluvalmentajatyöstä. Nyt toivottavasti muillekin on piirtynyt vähän selkeämpi kuva. Mä ainakin itse sain jotenkin tosi paljon ja monipuolisen kuvan, että mitä kaikkea se kouluvalmentajatyö on, keiden kanssa sitä voi tehdä ja millä tavalla kouluvalmentaja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kiitos tosi paljon tästä keskustelusta. 

 

Puhuja 3: Kiitos, kiva kun sain olla mukana. 

 

Puhuja 2: Lisätietoa kouluvalmentajatyöstä Helsingin kaupungin työntekijöille löytyy Opehuoneesta, Helsingin kouluvalmentajatyön käsikirjasta. 

 

Puhuja 1: Tämä oli Toimivat tavat opinpolulla -podcast. 

 

Puhuja 2: Podcast on tuotettu Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla osana esi- ja perusopetuksen Oikeus oppia -kehittämistoimintaa. 

 

[äänite päättyy] 

 

En textversion på svenska kommer snart.